Access Bars® op school

Op school houden we rekening met de verschillen tussen kinderen. En dat gaat verder dan kijken naar de capaciteiten en vaardigheden van kinderen bij rekenen, taal en lezen.

Een veilig pedagogisch klimaat staat op de eerste plaats! Hierbij staan de drie basisbehoeften competentie, autonomie en relatie centraal. Als jij jezelf kunt zijn, zelfvertrouwen hebt en je gezien en erkend weet, kun je je optimaal ontwikkelen.

En ook hierin is iedereen anders. We zien bijvoorbeeld verschillen in het welbevinden van kinderen, in hun sociale vaardigheden en het kunnen omgaan met spanning, drukte en prikkelverwerking.

Landelijk zien leerkrachten steeds vaker dat kinderen spanning opbouwen gedurende de dag en ook ouders geven met regelmaat aan dat hun kind moeite heeft met het verwerken van alle prikkels op een dag.

Access Bars® vergroten het zelfvertrouwen en zelfbewustzijn en ondersteunt bij het verwerken van prikkels.

Access Bars® zijn een mooie toevoeging aan het leerstofaanbod rondom sociaal emotioneel leren, burgerschap en persoonlijke ontwikkeling. Daarnaast brengt het een rustpuntje in de school, een moment om adem te halen en leerstof te integreren.

Over het algemeen voelen kinderen zich blijer, gelukkiger, hebben ze meer zelfvertrouwen en kunnen tegenslagen beter verwerken. Ze leggen de lat minder hoog voor zichzelf en zijn gemoedelijker in de omgang met anderen.

Wie ben ik, wie ben jij en wie zijn we samen?

Wat kunnen Access Bars® betekenen?

  • Ontspanning en ontprikkeling.
  • Ondersteunt de emotieregulatie.
  • Vergroot het zelfbewustzijn en het lichaamsbewustzijn.
  • Versterkt het kunnen maken van eigen keuzes.
  • Ondersteunt bij het herkennen, erkennen en respecteren van verschillen tussen klasgenootjes.
  • Vergroot de verbinding en het gevoel van connectie.
  • Vergroot het zelfvertrouwen en gevoel van competentie.
  • Vermindert spanning bij toetsen of examenstress en bij overmatige prestatiedrang.

Met een opgeruimd koppie wordt school een stuk leuker en leer je makkelijker nieuwe dingen.

Workshop Pauzeknopjes aan!

Bij de workshop “Pauzeknopjes aan!” leren kinderen over emotieregulatie, lichaamsbewustzijn en de werking van het brein. Ze leren de signalen van hun lijf herkennen en krijgen tips en tools voor ontspanning en ontlading bij overprikkeling.

Ze leren een aantal ontspanningsoefeningen die individueel of klassikaal gedaan kunnen worden, bijvoorbeeld na een wat hectische pauze, als tussendoortje of bij de start van een toets.

Ze leren een aantal Access Bars® punten. Dit zijn punten op het hoofd die, door ze licht aan te raken, helpen om te ontspannen en te ontladen.

De kinderen maken tweetallen, waarbij de één zit of ligt en de ander de punten op het hoofd aanraakt. Daarna wisselen de kinderen om.

Veel kinderen ervaren deze oefening als ontspannend, gezellig, rustig en soms een beetje gek! Dat je écht even mag relaxen vinden ze heerlijk en ze voelen vaak een diepe connectie met hun maatje / groepsgenootjes. Het leukste van de les vinden de kinderen dat ze het ook bij hun vader of moeder mogen doen!

Juf, dit is echt zoooo lekker!
Ik word er helemaal rustig van…
Hihi, ik moet zomaar lachen!
Mag je ook echt slapen?

Aan de slag!

Wil je meer gemak en plezier bij jou op school? Access Bars® kunnen op verschillende manieren ingezet worden in het onderwijs of in de opvang!

Individueel:

  • Access Bars® behandeling voor kinderen, leerkrachten of pedagogisch medewerkers.
  • Dit kan gecombineerd worden met coaching naar meer zelfvertrouwen, meer (werk)plezier, meer gemak bij prikkelverwerking en/of meer zelfbewustzijn en persoonlijke groei.

Groepsverband:

  • Workshop “Pauzeknopjes aan!” voor kinderen, leerkrachten en pedagogisch medewerkers of voor ouder – en – kind.
  • Deze workshops kunnen éénmalig ingezet worden of als lesserie voor meer integratie in het leerstofaanbod.
  • De workshop wordt aangepast aan de doelgroep en gaat in op de uitdagingen van de schoolsituatie of de thuissituatie. Je krijgt praktische tools die hierbij aansluiten. Lees hieronder meer!

Waar zit dat pauzeknopje eigenlijk?

Meer weten? Neem gerust contact met mij op.

Workshop voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers

In de workshop “Pauzeknopjes aan!” voor leerkrachten en pedagogisch medewerkers staat, naast alles wat in de workshop voor kinderen aan bod komt, ook de rol van de volwassenen als opvoeder en coach centraal.

  • Wat merk jij aan je groep als je zelf niet lekker in je vel zit? Of als je last hebt van roosterdruk of een enorme to do list moet verwerken?
  • Kinderen spiegelen. Ze leren vanuit ons voorbeeld hoe ze om kunnen gaan met bijvoorbeeld tegenslag, teleurstelling, verdriet en boosheid.
  • Je krijgt tools om de prikkels en informatie waar je je bewust en onbewust van bent, met meer gemak te ontvangen.
  • Je krijgt tools die jou meer bewust maken van jezelf en hoe je makkelijker je rust kunt bewaren, ook als kinderen intens reageren.

Als jij jezelf kunt zijn, komen óók jouw leerlingen tot bloei!

Nog een stapje verder?

Leer zelf of met je team hoe je kinderen deze behandeling kan geven tijdens een ééndaagse Access Bars® training. Op de site lees je er meer over.

Let op: voor scholen en zorginstellingen is het mogelijk om een aangepaste eendaagse training te volgen waarbij je de volledige Access Bars® behandeling leert geven voor een gereduceerde prijs!

Interesse? Vraag naar het “Book of possibilities!”

Iedereen kan leren om Access Bars® te geven.

Nieuwsbrief Access Bars ® in business newsletter worldwide

Lees hier de nieuwsbrief van Access Bars ® in Business Newsletter Worldwide waarin Susanne verteld over AccesBars in het ondewijs met kinderen.

I am so grateful for the schools that have joined me in this adventure of acknowledging their magic, power and potency. What else is possible now!?”

Susanne Snoeij, The Netherlands